محصولات پتروشیمی هم صاحب کد رهگیری می‌شوند

محصولات پتروشیمی هم صاحب کد رهگیری می‌شوند

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه آیین‌نامه کددار کردن کالاها نهایی شده و در حال ارسال به دولت است، گفت: چاره‌ای نیست جز اینکه کل جریان مالی و کالای کشور اعم از تولید داخل و واردات را شفاف و قابل رهگیری کنیم.

به گزارش پلیمرخبر؛ قاسم خورشیدی، در پاسخ به پرسشی درباره عرضه خارج از شبکه و غیر قانونی محصولات پتروشیمی در بازار آزاد، گفت: اساساً رسالت ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز کد دار کردن کل کالاهای داخلی و وارداتی است.

وی اضافه کرد: دولت در آنجا صراحتاً برای این کار موظف شده است، چنانکه در متن قانون آمده است: «به منظور شناسایی و رهگیری کالاهای خارجی که با انجام تشریفات قانونی وارد کشور می‌شوند و تشخیص آنها از کالای قاچاق یا فاقد مجوز لازم از قبیل کلای جعلی، تقلبی و غیر استاندارد، ترخیص کالای تجاری منوط به دریافت گواهی‌های شناسه کالا، شناسه رهگیری، ثبت گواهی‌ها و شماره شناسه‌های فوق در گمرک است.»

خورشیدی ادامه داد: تبصره این بند می‌گوید وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است، با همکاری دستگاه‌های تخصصی مرتبط برای شناسایی و رهگیری کالا از بدو ورود تا سطح عرضه سامانه‌ای با بهره‌گیری از فن‌آوری‌ نوین از جمله اسکنر دو یا چند بعدی ایجاد و امکان بهره‌گیری دستگاه‌های مرتبط را از سامانه مربوط فراهم کند و توزیع و فروش کالاهایی که با استفاده از هرگونه معافیت قانونی از جمله ملوانی و تعاونی مرزنشینان و امثال آن وارد شده است، در هر نقطه از کشور منوط به نصب شناسه کالا و شناسه رهگیری است.

وی با بیان اینکه آیین‌نامه مربوطه نیز توسط وزارت صنعت نوشته شده و در حال ارسال به دولت است، گفت: در مجموعه سامانه‌های موضوع ماده ۵ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و ماده ۶ و ماده ۱۳ دو فرآیند گردش کالا و پول در کشور را کاملاً قابل رهگیری و شفاف می‌کند، تا بتوانیم سره از نا سره و کالای قاچاق از کالای غیر قاچاق تشخیص دهیم.

*جریان مالی و کالای کشور باید شفاف و قابل رهگیری شود

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: برای این کار چاره‌ای نداریم، جز اینکه کل جریان مالی و هم کل جریان کالای کشور اعم از تولید داخل و وارداتی را شفاف، قابل رهگیری و شیشه‌ای کنیم؛ در آن صورت هر کالایی در بازار قابل رهگیری در سامانه‌ها باشد، قانونی است و گرنه کالا غیر قانونی و قاچاق است.

وی افزود: بعضی کالاها قابل بسته بندی و کدگذاری هستند، اما برای سوخت‌های مایع مانند بنزین و گازوئیل چنین کاری نمی‌توان کرد و ما سامانه «ثامن» را به دلیل تنگناهای مربوط به سوخت‌های مایع عملیاتی می‌کنیم.

*محصولات پتروشیمی هم صاحب کد رهگیری می‌شوند

خورشیدی ادامه داد: الان محصولی مانند برنج هم در طرح وزارت صنعت برای اجرای ماده ۱۳ کد خواهد خورد و قابل رهگیری خواهد بود.

وی اضافه کرد: هر کالای دیگری مانند محصولات پتروشیمی هم که دارای بسته‌بندی باشد، کد رهگیری دریافت خواهد کرد.

منبع: فارس

این نوشته را به اشتراک بگذارید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *